slji

blink2

Friday, March 18, 2011

kongsi perasaan kamooo




Perasaan kita boleh berubah-ubah. kamoo mungkin merasa gembira, putus harapan, sedih, marah dan kecewa. Bila perasaan tidak dapat dikawal, ia akan menjadi masalah. Anda perlu menangani masalah tersebut dengan berkesan  


Kenapa seseorang memendamkan perasaan
  • Malu
  • Takut menjadi bebanan kepada orang lain
  • Terlalu peribadi untuk dibincang
  • Berpendapat diri sudah matang dan tahu bagaimana untuk mengatasinya
  • Bimbang akan reaksi orang lain
  • Berpendapat tiada siapa mahu mendengar dan memahami
  • Takut dianggap lemah jika tidak dapat menyelesaikan masalah sendiri
  • Memikirkan ianya hanya perkara kecil sahaja

Bagaimana mengendalikan perasaan kita

  • Ketahui perasaan kita
  • Luahkan perasaan kita
  • Dengar pendapat orang lain tentang perasaan kita
  • Kongsi perasaan lita dengan pasangan hidup, ahli keluarga, rakan, jiran, pemimpin agama, ahli kelab, doktor, kaunselor dan lain-lain
Kebaikan yang Diperolehi Apabila kita Berkongsi Perasaan
  • Merasa lega
  • Mengurangkan tekanan
  • kita mungkin dapat mencari penyelesaian kepada permasalahan kita
  • kita akan menyedari orang lain juga mempunyai masalah
  • Masih ada orang yang mengasihi dan mengambil berat terhadap diri kita
Kementerian Kesihatan Malaysia, Amalakan Kesihatan Mental Yang Baik

Thursday, March 17, 2011

adakah ini yang dinamakan CINTA???

Mungkin ramai antara kita pernah bercinta, merasai asyiknya cinta itu dan tenggelam di dalam kemabukannya. Malah Syed Qutb, Abu talhah serta Hasan Al-Basri pernah menyintai seorang perempuan sebelum pernikahan mereka. Selain dari itu, Khadijah r.a juga mempunyai rasa suka kepada Rasulullah sebelum peminangan beliau pada baginda.
Dan sungguh cinta itu tidak pernah salah. Malah ia memberi cahaya kehidupan dan harapan yang melestarikan nafas yang panjang pada dunia yang mencabar ini.

Namun diri kita tahu akan kelemahan diri kita. Kita tahu di mana tempatnya kita bakal jatuh, jika kita kurang berhati-hati.
Seperti itu jugalah kebanyakan wanita, kita amat mudah menyintai dan menyayangi manusia lainnya. Hati kita dipenuhi cinta dan sayang. Terkadang mampu dikawal, terkadang mencengkam dan memakan diri kita sendiri.

Dan kita tahu di situlah kelemahan kita. Apabila diberikan kepada yang belum haq, kita akan tenggelam dalam keasyikan yang merudum jiwanya. Cinta yang ditakuti takkan sampai ke penghujungnya. Cinta yang mencemari cinta kita kepada Rabb kita. Dan ditakuti kita akan sesat dalam kegelapan akibat cinta yang asyik itu.
Dan kerana itu cinta ini disimpan rapi, hanya untuk dimiliki yang hak dan berhak sahaja. Bukan kerana kita membenci cinta itu. Bukan menolak mereka yang menyintai kita. Tapi kerana kita tahu di mana titik lemah kita. Dan cinta itu kita simpan sekedapnya, agar siapa sahaja yang kita berikan cinta itu, biarlah cinta itu hanyalah kerana Allah semata-mata.
'saya takut kalau saya menyayangi seseorang, orang itu akan lebih menyayangi saya dari saya menyayangi dia. dan itu pernah berlaku pada saya.'
Padaku ucapan itu mungkin bernada agak perasan, namun aku tahu dari lubuk hatinya, itu merupakan ucapan yang tulus.
'tapi saya isteri awak, tentu saya perlu sayang pada awak.'
'betul, tapi saya takut awak akan rasa kecewa di kemudian hari, jika apa2 yang berlaku pada kita.'
Suara hati nakalku berkata, 'takpe, saya akan jadikan awak sayang saya lebih dari saya sayang awak, baru awak tahu!'

Namun aku menjawab, 'tak apa, bukankah kita ada Allah. Apapun yang berlaku dalam hidup kita, kita ada Dia untuk kita mengadu akan keadaan itu.'
Ketika aku menyalami tangannya, aku tenang melihat dirinya pergi. Namun fikiranku tetap memikirkan akan dirinya yang aku temui cuma acap kali sahaja dalam masa beberapa minggu.
Dan ketika aku pulang ke bandar beku dan sejuk ini, aku teringat suasana hiruk pikuk dan siren ambulans yang berkumandang setiap 10 minit di kota London. Asap dan enjin kereta yang mampat mungkin menjadikan udara di bandar kosmopolitan itu berhawa tinggi dan sering mengundang peluh di bajuku.
Sudah tentu kenangan bersama dia takkan dapat aku lupakan.
Setiap kali kembali setelah bertemu dengannya pasti aku akan teringatkan perbualan-perbualan yang kami lalui bersama. Pertama kali dalam hidupku, aku begitu dekat dengan jiwa seorang lelaki bergelar suamiku.
Dan aku tahu di saat itu, aku telah mula menyintai dirinya. Mahu membantu dirinya sepanjang hidupku. Mahu menjadi sayap pejuangnya walaupun mungkin aku dan dia bukanlah pasangan yang sempurna di dunia ini. Banyak ujian melanda. Dan sungguh setiap kisah-kisah pasangan baru berkahwin adalah berbeza sekali. Namun di sebalik ujian itu, ada kemanisan setiap kali cabaran itu dapat dilepasi.

Adakah dapat aku sembunyikan rahsia hati ini, menjadikan dia lebih menyintai diriku dari diriku menyintainya?
Namun tentu bukan itu matlamatku dalam perkahwinan ini. Perkahwinan ini adalah ibadah. Cintaku padanya adalah suatu ibadah. Aku menyintainya kerana Allah dan aku berasa amat tenang dengan cinta itu. Cinta yang menjadikan aku sentiasa berhubung dengan Allah di saat susah dan senang menghadapi bahtera rumah tangga ini.

Satu anggapan yang salah, seorang ukht berkahwin dengan seorang akh untuk mendapatkan kekuatan dari pasangannya. Ya, sebahagiannya betul, namun hakikatnya, ujian kehidupan pasti melanda setiap seorang dari kita. Kerana itu, peribadi kita sendiri perlu kuat. Hubungan kita dengan Allah perlu amat mantap.Terkadang pasangan kitalah yang perlu dibantu, bukan kita yang dibantu.
Tentu dalam berBaitul Muslim sendiri ada pasang surutnya. Namun yang menyatukan dua hati manusia yang asing ini adalah Allah. Apabila keduanya kembali semula pada Allah dan meminta petunjuk dariNya.

Dahulu aku takut tenggelam dengan cinta. Cinta sesama akhawat sendiri menyebabkan air mataku kering kerana banjirannya. Namun ketika akad tertahkik, cinta yang kurasai ini, ibarat hujan yang turun secara tenang dan damai, membasahi tanah sahara yang kekontangan. Menyimbahi tumbuhan yang kekeringan. Ia memberi sinar di pagi hari, menyuluh kegelapan di waktu malam.
Dan aku tidak katakan cintaku pada dakwah, pada Allah, dan pada akhawat berkurang kerana aku menyintai seorang lelaki yang Allah jodohkan buatku. Malah cinta itu bertambah, menolak motivasi dan melimpah ruah. Kerana cinta itu terlalu istimewa. Ia boleh meletakkan jiwa kita di tempat teratas, atau menjadikan kita manusia yang amat hina sekali.
Aku tidak mengatakan cinta itu salah sebelum perkahwinan. Cuma kelemahan aku sendiri, aku pasti, jika cinta itu sebelum terjadinya akad, pasti aku akan menjadi manusia yang hina di sisi Allah. Kerana aku tahu, ketika pintu hatiku terbuka untuk sebuah cinta, limpahannya akan mengairi seluruh lautan yang wujud di muka bumi ini.

Tentu pernah kita dengar, sesorang wanita sanggup membuat apa sahaja kerana cinta, menyerahkan tubuh, menjual harta, hanya kerana seorang lelaki yang belum menjadi miliknya.
Dan indahnya cinta itu apabila ianya diberikan buat yang hak. Kerana ia sentiasa diiringi doa dan barakah. Tentu banyak rahsia Allah yang tidak kita ketahui dalam hidup ini. tentu akhir perjalanan kita takkan kita ketahui akhirnya.  Namun kita sentiasa perlu positif, meraih yang terbaik dalam hidup kita, dan memaknai setiap kenikmatan dan kebahagiaan yang Allah rezekikan untuk kita.
Alangkah indahnya bila segalanya kerana Allah. Bercinta pun dapat pahala!
"Mahukah kamu aku beritahu dari hal sebaik-baik barang yang perlu disimpan oleh seorang lelaki?" Iaitu isteri yang solehah. Jika suami melihat kepadanya dia akan gembira , jika suaminya menyuruh sesuatu dia akan taati dan jika suami tiada di rumah dia akan menjaga harta suaminya dan memelihara kehormatan dirinya." - (HR:Ibnu Majah)
Rasulullah bersabda lagi:
"Jika diizinkan seorang manusia sujud kepada manusia, tentu aku akan suruh wanita-wanita sujud kepada suaminya lantaran begitu besar Allah jadikan hak lelaki keatas wanita."
- Artikel iluvisl



Monday, March 14, 2011

hari ini dan esk...

hari ini kita bertemu...
hari esok belim tentu...
hari ini kita bersatu....
hari esok Tuhan yang tahu..

selamat jalan sahabat...
selamat jalan perwira...
selamat jalan ibu...
selamat jalan ayah...
selamat jalan siapa pun disana...

Satu masa, kami akan menyusul jua....

ibu dan ayh....

bila mak kata dia teringat, kita jawab kita sibuk sangat...
bila ayah kata dia rindu,  kita jawab nantilah hujung mingu...
bila mak minta kita pulang,  kita jawab kita belum lapang...
bila ayah minta kita singgah,  kita jawab kerja kita belum sudah

bila hati kita terguris, kita kata... "Mak memang tak pernah faham."
bila haty kita terhiris, kita kata..."Ayah memang xamik kisah."
         
                                Tetapi...

bila hati mak kita guris, mak kata...'tak apa, dia msih muda.'
bila hati ayah kita hiris, ayah kata...'tak mengapa belum sampai akalnya.'

bila kita menangis tanda lapar...mak berlari bagai hilang kaki.
bila kita merintih tanda derita...ayah bersengkang mata bagaikan tiada lena

bila kita sedih kerana gagal, mak setia membekalkan cekal...
bila kita pilu kerana kecewa, ayah teguh berkata dia tetap bangga.



Friday, March 11, 2011

klkm UiTM Perak...


ny first camping bacth ak...msa ny bwu blik daki bukit...emmmm dh lupa lak ak apa nama bkit 2 yg pasty bukit 2 kt tman negara kt Pahang...kalo nk ikotkn wktu amik gmbr ny kmy suma mmg dh kna kumpul dh..tp sbb suma t'gin nk posing kt dpan 2...soo apa lg ak pn join laaa geng2 comel ny.(tmsuk la ak..huhuhuh)

lpas blik daki bukit kmy wt water rafting(emm ak pn xpassty cm na nk tulis nama aktiviti 2...)mmg best sngt2...hbs 1 bdn bsah kuyup....kmy naik bot pnjng pas2 men lwn simbh air sungai...dh penat2 lawn kmy pg mndy sungai lak...msa nk susuri sungai 2 kmy jmpa tourist n owg asli kt kwasan 2...emmm nama lain bg owg asli kt c2 ialah GAYAT...

malam plak kmy wt night walk dlm hutan..msa ny laaa kmy bleh tngk binatang yg kua wktu mlm ja...kmy kna jln dlm glap...xbleh pasang lampu..even lampu hnphne pn...tp ak dgil ckit..siap  bleh ckp t-fon gn ayh ak lg msa 2...huhuhu....mmg hapy laaa..

lpas blik dr night walk kmy blik rehat kjap...pkul 2 pg kmy di vigilkn sbagai seowg kelana laut...msa nk vigil ny laaa mcm2 yg kmy kna...ada yg kna merangkak,,kna gigit binatang laaa...kmy kna jln dlm glap smbil ttp mata...tp ada owg yg guide kmy llaaa...senior yg bwk kmy suma....mula2 jln dlm goup...tp dh lma2 kmy dpecahkn ddk sowg2...bla smpai msanya kmy dpngl sowg2 untk bca ikrar kt dpn pguji...nsb la owg yg uji ak senior group ak...huhhuhu..truk jgk laaaa dy tny akkk...tp kwn ak lg laaa truk smpai nangis2...huhuuhu tp apa2 pn suma yg dh selamt suma 2...skrg kmy adalah seorng ahli Kumpulan Latihan Kelana Malaysia(KLKM)....a.k.a. kelana laut(pengakap laut)



yang paling comel 2 ak laaa huhuhu....emmm comel kew???

Saturday, March 5, 2011

kisah teladan..

 assalamualaikum...^_^

cta ny ak cri utk pngajaran buat kita semua...

 :)Ni kisah yang sy baru dgr dr pengalaman salah seorg staff kat opis sy. Tulisan sy ni bukan tujuan nak memalukan dia tetapi sebagai teladan kita semua.....


''Uncle BJ'' nama yg sering sy gunakan untuk panggil dia..........berdasarkan rupa dia kelihatan seperti org Islam, krn nama pun nama Islam...tp sehingga minggu lepas baru la sy tau kisah sebenar........BJ sebenarnya bukan Islam.....dia telah murtad....kisah ni diceritakan sendiri oleh BJ..

Kisah BJ Murtad berlaku masa dia muda2 dulu lebih kurang 20 thn dulu, dia kahwin dgn warga Filipina, masa tu kerja kat luar negara. Hidup susah, takda tempat tinggal, takda kerja &  nak makan pun susah. Jalan mudah BJ ambik adalah murtad (masuk kristen). Masa tu BJ diberitahu kalau nak hidup senang di tempat org kena ikut mrk(kristen)....jd isteri BJ telah membawa BJ ke gereja untuk di'kafir'kan...

BJ bagitau, lepas di murtad, rezeki melimpah-ruah, hidup senang, dpt kerja baik, lumayan dan sbgnya.....sekarang mmg hidup BJ mewah, jawatan pun tinggi kat company sy kerja.....anak2 dia semua kristen.............dia sambut krismas....

Org2 kat kampung dia tau kisah dia, Ayah sy pun tau bila sy tanya Ayah tentang BJ........( BJ masa muda dulu kawan Ayah saya)...

Minggu lepas kat opis, kami bergurau dgn BJ, masa tu salah seorg staff wanita menyuruh BJ mengucap (krn BJ suka cakap benda tak senonoh bila bergurau) tp BJ tak mengucap........sy & staff wanita tu selama ni menganggap BJ adalah Islam....tp Boss kami panggil kami berdua( sy & staff wanita tu) masuk bilik dia....Boss pun bagitau mengapa BJ tak mau mengucap....sebab dia Murtad....masuk kristen.....

Bila dengar apa yang Boss sy ceritakan dr mula sampai hujung, jiwa ini rasa macam dirobek, tersentak, badan mengigil & jantung berdenggup pantas. Staff wanita tu pulak menjerit n mengucap panjang...dia pun mengigil............

Kami rasa tak puas ati, lalu staff wanita tu pegi jumpa BJ untuk minta penjelasan. So BJ pun crita kat kami kisah dia............

Kesimpulan dr kisah BJ ni, ada byk benda bermain dalam pikiran ni.......
napa BJ ambik jalan pintas,
napa BJ terus je terpengaruh dgn pujukan isteri untuk murtad........
napa BJ tak pikir semua tu dulu adalah dugaan & ujian ALLAH........


Kami tanya BJ, adakah BJ penah mengucap lepas dia murtad...........BJ bagitau...hanya dalam hati, ALLAH je yg tau....

Kepada saudara2 sekalian, adakala bila kita hilang pedoman, sy nasihatkan diri sy & saudara2 semua.....ingatlah ALLAH selalu...walaupun kita selalu buat dosa....tp jangan nanti ALLAH tak nak pandang kita lagi........kisah BJ ni cukup benar menyebabkan sy mengigil & seolah2 dunia ni mcm nak kiamat bila2 masa je............... hati2 la dgn setiap perkara yg kita buat...


Friday, March 4, 2011

cinta iti buta..^_^

Seorang lelaki buta memasuki sebuah restoran. Amin, pemilik restoran itu  juga berperanan sebagai pelayan mendatanginya dan menghulurkan menu.     "Saya orang buta dan saya tak boleh membaca menu.Tolong bawakan sudu kotor  yang telah dipakai oleh pengunjung sebelumnya dan saya akan menciumnya. Dari  situ nanti saya tahu masakan apa yang enak untuk dipesan," kata lelaki buta  tersebut.     Amin mengumpulkan beberapa sudu bekas dipakai yang ada dan memberikannya  kepada lelaki tersebut. Ia mencium sudu itu dan akhirnya berkata, "Saya  pesan ikan pais dan sayur masak asam bang"............    

  Dengan agak terperanjat Amin mencatat pesanan lelaki buta itu. Menu itu  memang menjadi kegemaran para pengunjung restoran tersebut. Beberapa hari  kemudian lelaki buta tersebut datang lagi. Sekali lagi dia minta sudu bekas  dipakai untuk dicium, tetapi bukan yang habis dipakai utk makan ikan pais  dan sayur masak asam. Hanya ada satu sudu yang habis dipakai untuk makan  menu lainnya.    

Amin memberikannya  kepada lelaki buta tersebut yang kemudian memcium sudu itu dan berkata,  "Bau sudu yang ini sedap juga, seperti  habis diguna untuk makan ayam  bakar dengan sayur ulam dan sambal  belacan." Amin mengiyakan dan si  lelaki buta memesan makanan tersebut.   

Lelaki buta itu untuk ketiga kalinya datang semula beberapa hari kemudian.  Dia datang lebih awal ketika belum  ada satupun pengunjung yang datang sehingga tidak ada sudu bekas diguna yang  boleh diberikan untuk dihidu.

Entah dari mana datangnya, tiba-tiba sifat  nakal bodoh Amin muncul. Dia menghampiri isterinya yang berperanan  sebagai tukang masak di dapur. Diberikannya satu sudu dan berkata, "Yati,  kamu usapkan sudu ini di  ketiak kamu"   
"Apa-apa lah abang ni ?" tanya Yati tak faham.   
"Sudahlah ikut je lahhhh, untuk kemajuan restoran kita," kata Amin setengah  memaksa. Yati menurut, mengusapkan sudu tersebut di "ketiak! nya" dan  menyerahkan kembali kepada Amin.    

Amin membawa sudu tersebut ke lelaki buta yang duduk menunggu.
Lelaki buta  itupun menghidu sudu itu, dengan  mengernyitkan keningnya, lelaki buta  tersebut berkata, "Aku tidak menyangka makwe lamaku Yati bekerja di  sini....... boleh saya jumpa dia"     Amin: ????????????????.(bengang)

Sesungguhnya Cinta itu Butaaaaaa.....................  

mimpi seorang anak

Assalamualaikum..^_^
Untuk Renungan Bersama..... .Bismillahirrahm anirrahim Wbrth!!!

Rakaman ini dipetik dari program Motivasi Pagi -TV 3 (6.30 pagi)oleh Ustazah Noorbayah Mahmood

Seorang gadis datang menemui Rasulullah dengan tangan kanannya disorokkan ke dalam poket bajunya. Dari raut wajahnya, anak gadis ini sedang menanggung kesakitan yang amat sangat. Lalu Rasulullah menegurnya.
"Wahai anakku, kenapa wajahmu menampakkan kamu sedang kesakitan dan apa yang kamu sorokkan di tanganmu?"

Lalu gadis malang ini pun menceritakan hal yang berlaku padanya :- "Ya, Rasulullah, sesungguhnya aku adalah anak yatim piatu. Malam tadi aku telah bermimpi dan mimpiku itu telah membuatkan aku menanggung kesakitan ini." Balas gadis tadi.

"Jika tidak jadi keberatan, ceritakanlah mimpimu itu wahai anakku."

Rasulullah mula tertarik dengan penjelasan gadis tersebut."Aku bermimpi berjumpa ibuku di dalam neraka. Keadaannya amat menyedihkan. Ibuku meminta diberikan air kerana dia amat dahaga kerana kepanasan api neraka itu hingga peluh tidak sempat keluar kerana kekeringan sekelip mata."
Gadis itu berhenti seketika menahan sebak.
"Kemudian ku lihat di tangan kirinya ada seketul keju dan di tangan kanannya ada sehelai tuala kecil. Beliau mengibas-ngibaskan kedua-dua benda tersebut untuk menghalang api dari membakar tubuhnya. Lantas aku bertanya ibuku, kenapa dia menerima balasan sebegitu rupa sedangkan ketika hidupnya ibuku adalah seorang hamba yang patuh dengan ajaran islam dan isteri yang taat kepada suaminya?

Lalu ibuku memberitahu bahawa ketika hidupnya dia amat bakhil. Hanya dua benda itu sahaja iaitu seketul keju dan sehelai tuala kecil pernah disedekahkan kepada fakir. Yang lainnya hanya untuk bermuka-muka dan menunjukkan kelebihan hartanya sahaja.

Lalu aku terus mencari ayahku. Rupanya beliau berada di syurga dan sedang menjamu penghuni syurga dengan makanan yang lazat dan minuman dari telaga nabi.

Ayahku memang amat terkenal kerana sikapnya yang dermawan dan kuat beramal. Lalu aku bertanya kepada ayahku. "Wahai ayah, ibu sedang kehausan dan menanggung azab di neraka. Tidakkah ayah ingin membantu ibu sedangkan di dunia ku lihat ibu amat mentaatimu dan menurut perintah agama"

Lalu dijawab oleh ayahnya. "Sesungguhnya beliau dan semua penghuni syurga telah dilarang oleh Allah dari memberi walau setitik air kepada isterinya kerana itu adalah pembalasan untuk kebakhilan yang dilakukan ketika di dunia"

Oleh kerana kasihan melihat azab yang diterima oleh ibuku, aku lantas menceduk sedikit air mengguna tapak tangan kananku lalu dibawa ke neraka.

Belum sempat air tersebut mencecah bibir ibuku, api neraka telah menyambar tanganku sehingga melecur.

Seketika itu juga aku tersedar dan mendapati tapak tanganku melecur teruk.

Itulah sebabnya aku datang berjumpa engkau ya Rasulullah."
Panjang lebar gadis itu bercerita sambil airmatanya tidak henti-henti mengalir di pipi.

Rasulullah kemudian meletakkan tongkatnya ke tapak tangan gadis tersebut lalu menadah tangan, berdoa memohon petunjuk dari Allah. Jika sekiranya mimpi gadis tersebut adalah benar maka disembuhkanlah agar menjadi iktibar kepada beliau dan semua umat Islam.

Lalu berkat kebesaranNya tangan gadis tersebut sembuh.

Rasulullah lantas berkata, "Wahai anakku, pulanglah... .Banyakkan bersedekah dan berzikir dan pahalanya kau berikan kepada ibumu. Mudah-mudahan segala dosanya terampun. INSYALLAH"

"WAR-WARKANLAH KPD SELURUH UMAT MUHAMMAD UNTUK SECEBIS PEDOMAN AGAR TIDAK MENGAMAL SIKAP KEBAKHILAN TERHADAP SESAMA MANUSIA..... ......SEBARKANLA H.......

WASSALAM!!!. .......

Thursday, March 3, 2011

"kalau sy da x de baru awk leh gatal dgn perempuan lain"

Ni 1 lg cter yg aku jmp msa tga2 belek home fb... hahahahaha.... cte ni mmg sdey bg aku... n aku harap cte ni bg pengajaran pada sesiapa pn... HARGAI DIA SEBELUM TERLAMBAT.... :)

Name aku Amir.. Aku de sorg awek.. Sorg??? huhu.. Awek aku ni mmg lawa giler r!! Sbb die lawa tu r aku ngn membe2 aku berebut.. Nasib aku baik la, aku dpt jugak die....memandangkan aku ni pun kategori org yg handsome.. hahaha..
OOPS! lupe! Name awek aku ni Nadia.. Kitorg x same kampung tp satu sekolah.. Satu hari ni aku dpt twrn smbung blajar kt satu IPTA ni.. Awek aku pn dpt.. Alhamdulillah result SPM kitorg cemerlang walaupun aku pun x percaye boleh dpt 7A.. Hahaha.. Tp mmg giler r.. Walaupun kos yg ditawarkn same, tp aku terlambung kt utara n die lak kt Selatan..

Die ni kuat jeles tu jgn ckp laa.. hidup aku dia yg aturkan.. selama aku satu sekolah dulu, jgn hrp la aku nk kuwa ngn membe2 perempuan aku.. Jgnkn kuwa same, pndg pun x boleh.. Kdg2 aku rimas jugak ngn die.. T aku ckp byk ngn die, mau die marah2 then merajuk.. Benci tul aku.. Aku tau die sygggg sgt2 kt aku. Aku tau die mmg x lyn mane2 lelaki yg cube usyar line die.. Kdg2 aku bengang jugak if ade lelaki yg hntr2 msj kt die walaupun die x reply..

Tp sebenarnye aku ade sorokkan sumthing drp die.. Disebabkan kitorg pun da terpisah jauh, aku mule la nk test market kt utara ni.. Jahatkn? Aku rase bebas!!! Aku pn rase die mcm tu jgk kot.. Yelah, die kn lawa.. Msti r ramai jantan usyar die.. Disebabkan aku nk menutup perasaan prasangka yg buruk2 tu, aku mula r berkawan ngn ramai perempuan kat sini.. Setiap kali org tanye status aku, mesti aku jwb aku single.. Aku selalu kuwa ngn member2 perempuan aku kat sini.. Mmg lagak cm org single.. Aku selalu teringatkan die time aku tgh berfoya2.. Bile wktu mlm sebelum tidur, msti die yg call aku.. Aku? Kdg2 kot.. Tp aku syg sgt kt die.. Aku ckp kt die, membe2 aku kt sini semuanye jantan.. Die ckp die pun same.. Sebelum kitorg end call mst die cerita2 kenangan kami bersama.. Die selalu ckp, "kalau sy da x de baru awk leh gatal dgn perempuan lain".. Kdg2 aku mrh die sbb die ckp yg bukan2 walaupun hakikatnya aku mmg da menggatal da pun.. Kdg2 aku selalu jgk create pergaduhan ngn die.. byk kali die nangis time gaduh2 ngn aku.. pernah tu aku tertengking dia.. kesian die......... 

"SAYA SAYANG AWAK! SAYA NAK AWAK!"
Tibe2 aku terkejut drp lamunan.. Rupa2nye member perempuan aku, Tiqah.. Aku pn dgn bangang aku terima..
Mase duit PTPTN kuwa, aku beli sebijik henpon lg. Satu henpon khas tok msj Nadia, satu g utk Tiqah.. Dlm tempoh aku belajar kt sini, mcm2 tipu aku wat.. Aku tipu dua2 perempuan tu.. Tp hati aku tetap sygkn Nadia.. Mungkin sbb jauh, perasaan tu kdg2 bercampur.. Tiqah pn mcm Nadia.. Sejak aku couple ngn minah ni, aku dah x kuwa ngn member2 perempuan lain.. semuanya kembali mcm mase aku ngan Nadia dulu.. Aku terasa bersalah sgt.. Tp dlm mase yg same aku just nk hilangkan perasaan bosan sorg2 kat sini.. "Kalau la Nadia tau.." Kdg2 aku terfikir nk berterus-terang.. Tp aku x berani.. Kalau dulu aku tidur pukul 1.30, sekarang ni pkul 3.30 kdg2 pkul 4.. Yelah sbb nk gayut dgn dua2.. Semua org x tahu siapa aku sebenarnya walaupun roomate aku sendiri.. Setiap kali aku balik kampung, Nadia x balik.. Yelah.. U dgn sekolah mane same.. Cuti lain2.. Cume ade sekali tu kitorg dpt cuti same2.. Cuti raye kn.. Time aku jumpa ngn Nadia, aku sorokkan henpon satu lg tu kat rumah.. Nadia makin lawa! Berseri2.. Mane2 lelaki tgok gerenti r cair ni.. Nadia ckp cinta die hanya utk aku.. Selama die berpisah dgn aku, die semakin rindu, semakin syg n cintakn aku.. Utk hilang rase camtu, die habiskan mase dgn belajar.. Kdg2 die ckp belajar smpai tau2 da mlm.. Die happy sbb hati aku masih x berubah utk dia sorang.. ERR! aku terasa bersalah sgt.. "Kalau sy da x de, baru awk leh gatal dgn perempuan len tau!" ckp die sambil tergelak2.. Perkataan tu da berjuta kali kot die sebut.. Aku tgok muke die yg lembut tu.. Die bersuara, kalau habis belajar, die nk aku ikat die sebagai tunang.. Pastu die nk kami kerja, kumpul duit byk2 n kahwin then sambung belajar lg.. Beria2 die menceritakan impian die kt aku...

Permainan aku berlarutan sehingga sem yg ke 4...
Pada satu hari ni aku g makan ngn Tiqah mcm biasa... Heboh kampus aku jd tuan rumah untuk satu pertandingan perbahasan antara IPTA. Kebetulan hari ni ulangtahun ke 3 aku ngan Nadia.. Mcm biase aku g mkn ngn Tiqah kt cafe.. Mase Tiqah tgh ambil lauk, aku terniat hati nk cek msj die.. Terhenti jantung aku, berlambak2 msj sorang jantan yg bersayang2 kt  inbox dia.. Aku pn angin r.. Mase Tiqah duduk, aku soal2 dia smpai menangis minah tu.. Sebelum ni x terniat pulak aku nk cek.. Tiqah ckp die ttp sygkn aku.. Aku pun mula terfikirkn Nadia.. Tibe2 ade sekumpulan awek dtg kat meja aku time2 gini la pulak.. X lame pastu aku nmpk Nadia.. Aku menelan air liur..  Rupe2nye, Nadia ambil bahagian dalam pertandingan tu.. Bila Tiqah nmpk ramai2 awek tu dtg kt aku, pelik r die.. N dgn kuasa Allah, semua terbongkar pada saat tu.. N Tiqah sendiri mengaku yg dielah awek aku kt depan Nadia.. Aku tgok Nadia menangis.. Die x bercakap sepatah haram perkataan pun.. Cume die berikan aku sekotak hadiah ulangtahun kami sebelum dia tinggalkn aku.. Aku terus putuskan hubungan aku ngn Tiqah.. Mase aku balik hostel, puas aku call Nadia.. Aku hntr msj berlambak2 kt die.. die x reply pn... Aku sedar, die dah benci aku..

Rupanya Nadia masih menerima aku.. Aku happy sgt2.. Aku berjanji x nk kecewakn die lg.. 2 minggu kejadian itu berlalu.. Org2 sekeliling aku mula menjauhkan diri daripada aku.. Nk2 yg member2 perempuan aku la.. Aku dah x kesah da.. Aku dah berubah.. Aku cuma nk dapatkn keputusan yg cemerlang sampai time akhir sem nanti. Aku nk dptkn kerja baik2.. Apa2 pun aku nk ikat Nadia dulu.. Kdg2 aku berasa malu sgt kt Nadia nk2 bila teringatkn mak ayah dia.. Nasib baik die x pergi report kat mak n ayah dia.. hehe.. Dlm tgh syok2 berangan sambil membelek2 kemeja baru hadiah ulangtahun daripadanya mase hari kejadian tu, tibe2 aku dpt msj drpd member Nadia.. "Nadia eksiden!" Ermm.. Hati aku tibe2 jd x sedap.. Msj kedua drp member die smpai lg.. Terasa panas muka aku bile bace msj tu.. "Nadia da X DE.. Die kne langgar ngan kereta mase lintas jln.." Mcm org gila pas aku bace msj tu.. Aku ambil keputusan balik kejap kampung walaupun terpaksa ponteng kelas..

Aku rase kosong.. Kosong sgt.. Teringat gelak tawa die, teringat suara die, muke die yg lawa tu.. Aku menangis dlm bas.. Aku x peduli ngn org2 yg pndg aku.. Kali ni aku betul2 menyalahkan diri aku.. Semua kenangan aku ngan Nadia bermain dlm kepala aku.. Aku xmampu menahan perasaan sedih ni.. Berulang kali aku bace msj terakhir Nadia mlm td.. "Awk, sy nk tido.. Mcm biase, sy sygkn awk utk selamanye walaupun awk da lukekn ati sy, sy maafkn... Tp ingat! Kalau sy x de baru awk leh gatal ngn perempuan len tau! Hehe.. Nk mrh la tu.. Sy leb awk! Sweet dreamz.."  Ya Allah! Kuatkn hatiku ni.. Semasa aku sampai, jenazahnya belum tiba lagi.. Ye.. Aku pun terus mencoretkan kisah ini.. Semoga menjadi pengajaran kt korang.. Air mata aku berguguran sepanjang mencoretkan kisah ni.. Tapi  aku tau, Nadia x kn kembali da.. X de lg msj Nadia, panggilan Nadia.. X de dah ungkapan "kalau sy x de" tu dah..

Teman2.. Aku mintak sedekahkanlah fatihah utk nya.. Mungkin ada yg memperlekehkn kisah aku ni.. Tp bg aku, inilah kisah yg plg bermakna utk aku.. Utk selamanya aku menyayangi kau, Nurul Nadia bt Zainarruddin..
Mungkin kejap lagi jenazahnya tiba.. Aku nk bersiap2 utk beri penghormatan terakhir buat die yg aku sygi.. Sememangnya cinta die utk aku shgga akhir nafasnya... Aku mampu merelakan pemergiannya... Tabahkn hatiku Ya Allah.... -Al Fatihah.....

wnduku pada family ku

assalamualaikum..

td ak col mak ak...mula2 2 ak ckp ok2 ja gn mak ak..tba2 ja mak ak gtw tmgh mlm smlm ayh ak msk hspital...msa ak dok ckp gn mak ak 2 ak dok mkn...bla mak ak ckp cm 2 ak xda selara nk mkn...dlm kpala ny asyk pk psl ayh jaa...


ak asa ak nk ja blik umh mngu ny..tp apa kn dyaku...mngu dpn ak ada bnyk test...ak hny mmpu tulis aja kt blog ny..agpn ak xthu nk cta kt sapa..dlu ada aja owg yg slalu tny mslh ak tp skunk ny ak xpsty la mns suma 2 hilang..

T_T

Wednesday, March 2, 2011

hatiku..

assalamualaikum..

ak xtw nk cta mslh ak kt spa..???...ak xmo la tension2 mngu test ny...TOOOlllloooooGGGG!!!!!!!!

Tuesday, March 1, 2011

hobi baruku....


assalamualaikum suma...
hmmm hari ny penat sngt...kls hbs pkul 7 ptg smbg pkul 8 smpai 10...hari dh la ada psar mlm kt dlm kampus ak ny...xsmpat nk jln2 pn...blik klas trus blik blik smyg asr..pas2 mkn jap...pas mkn, myg mghrb pas 2 msk klas blik...begitu lah aktiviti hari selasa ak...huhuu

mngu dpn adalah mngu test...xthu la cm na...harap2 bleh la jwb..mngu dpn jgk ak kna urus Festifal Pengakap Laut.. bln ny mmg padat gn aktiviti...mngu pas 2 ak rht2 ja...mnu pas 2 ak kna urus stu camping kt Sungai Sedim,Kulim..huhuhu xsbar nk p..mknanya sem ny 2kali ja ak blik umh...slebihnya ak cbuk kt kampus...dlu ak x la cbuk sngt....tp sjk akhir2 ny ak ska cbuk kn dri ak even ak xla cbuk sngt...huhuhu..

pg td kwn2 sama skolah ak lalu dpan blik ak..time 2 jgk ak nk kuaq dr blik ak...ak xsngka plak bdk2 2 nk lalu...dpa wt ak ny cm xwjud ja kt dpan pntu blik ak 2...agak nya bg dpa bla tngk muka ak ny dpa dpt dosa kowt...ak pasan jgk muka tkjut dpa 2...tp apa bleh bt...owg dh xmo kwn gn kta mcm2 cara la dpa bt kn...

Apa2 pn hri ny ak jd ceria keat sbb dmam ak dh ok ckit...Alhamdulillah..sblm msk klas ak p mkn kt uptown...mkn kt c2 mmg best tp bnyk mata yg dok tngk 2 yg jd xbest...agknya dpa 2 amik kos kaji tabiat makn manusia kowt...sbb 2 dok tngk cra owg len mkn..kihkihkihkhihkhihk..

msa jln nk msk ke klas mmbe suma tguq ak..dpa kta ak dh jd ceria blik...dpa kta bkn sng nk tngk ak ceria cm 2..huhuhu..yala slma ny ak kan suka wat muka serious...hahahah..petang td b4 hbs klas ada speed test..huhuhu ak xlpas pn.....bla nk bleh lpas xtw la kn..tp xpa msih ada peluang...

esk ada Anugerah Dekan kt kampus..mmbe ak yg dok kt UiTM Tapah pn ada...ak pn tkjut msa dy col ak ckp dy ada kt Sri Iskandar ny...pas klas mlm ny ak trus p jmpa gn dy..huhuhu...tp xpuas ag smbng gn dy sbb ak kalut sngt nk blik sbb dh lewat sngt ..dh la kna lalu tmpt yg seram 2..huhuu...on de way blik kolej 2 cm biasa la kna lalu tmpt yg ak xska...ak pngl tmpt 2 LORONG DATING...heheheh...xlogik la kalo nk stdy kt c2 kn...pelik btol ak... pny la bnyk tempat cerah kt kampus ny yg bleh stdy tempat gelap 2 jgk dpa bkenan nk stdy...

kt dewan makn plak bunyi bising dr padang perlawanan bola..huhuuhu...ak xtw la team mn yg lwn mlm ny...mmg semngt la dpa 2 tngk bola kt tv 2 smpai ak asa dpa 2 mmg ada kt padang bola 2 ja tp badan ja ada kt cny.huhuhu.. mna xnya smpai tepuk2 meja..kdg2 smpai baling2 nasi...pelik btol dpa ny

bla smapi bilik ak penat sngt...pas smyg isyk..ak pn rehat laa kjap..pas 2 tngn ny asa gatl lak nk tulis kt blog ny...ak xtw nk tulis apa sbnrnya..huhuhu ag pn kn bwu ag kt cny...kepda yg lma dh dok bloging 2 sila beri tunjuk ajr kpd sy yg bwu bljr mrngkak kt blog ny...kihkihkihkih...